Словничок -сучасного вчителя

 Ми багато пишемо про сучасні цифрові інструменти та технології, які змінюють освітнє середовище...

Але біда в тому, що не всі знайомі навіть з їх назвами.

Дуже часто в наших матеріалах вживаються терміни і скорочення, до яких ми самі настільки звикли, що нам здається — всі ж розуміють, про що йдеться. А от якщо ми запитаємо будь-якого нашого читача, вибраного навмання, що таке MOOC або, скажімо, «гібридне навчання», немає ніякої впевненості, що він відповість. Потрібно це терміново виправляти. Тому ми склали невеликий словничок термінів освіти XXI століття, на який і будемо посилатися в наступних статтях. Багато з них вже будуть вам знайомі — просто тому, що сучасна освіта не заперечує педагогічної думки минулого, а лише розвиває її в умовах цифрового середовища.

1:1

«Один учень — один комп'ютер». Освітнє середовище, у якому кожному учню надано один пристрій (комп'ютер, ноутбук, планшет, смартфон).

BYOD

Дослівно — «принеси свій пристрій» (Bring Your Own Device). Політика використання власних пристроїв на уроці. З плюсів — скорочення бюджетних витрат і рідне звичне середовище для навчання; з мінусів — проблеми з контролем безпеки і дотримання навчальних вимог.

e-learning (eLearning)

Все, що допомагає вчитися в мережі: онлайн-курси, цифрові ресурси, веб-сервіси, мобільні програми. Цифрова освіта, електронна освіта, digital-освіта — це все про нього, про elearning. Близький за духом термін — EdTech (Education Technology). Ще його можуть називати мережевим навчанням або онлайн-навчанням. В основі цієї свіжої педагогічної парадигми лежить відкритість освітніх ресурсів, децентралізація навчальної діяльності і використання в цих цілях інформаційних технологій. Мережеве навчання передбачає створення масового загального цифрового середовища для освіти і самоосвіти.

LMS

Система управління навчанням (Learning Management System). Це цифрове середовище для вчителя, яке використовується для розробки та розповсюдження навчальних матеріалів для публічного або спільного доступу. LMS-системи дозволяють створювати завдання, призначати їх окремим учням або групам, працювати над проектами і стежити за ходом їх виконання, створювати малі робочі групи для спілкування і обговорення. Найбільш відомий приклад — Google Classroom.

MOOC

Зазвичай, коли говорять про elearning, відразу думають про MOOC. MOOC — це масові відкриті онлайн-курси (Massive Open Online Courses), один з форматів цифрового навчання, що став популярним саме через свою масовість. Характерні особливості: асинхронність процесу навчання; навчальний матеріал доставляється у відеоформаті; сам курс запускається тільки після того, як набралася достатня кількість учасників.

OER

Відкриті освітні ресурси (Open Educational Resources). Це цифрові навчальні матеріали, що викладаються в публічний доступ і поширюються у відкритій ліцензії. Це можуть бути і матеріали для вчителів, і контент для учнів: конспекти лекцій, зміст відеокурсів, колекції навчальних наукових журналів і публікацій. Сам факт надання своїх напрацювань у відкритий доступ — це великий крок і плюс до репутації для будь-якого освітнього закладу.

Активне навчання

Аж ніяк не новий підхід; але сьогодні у нього з'явилися нові смисли. Активне навчання передбачає практичне застосування навичок, отриманих у процесі навчально-пізнавальної діяльності — у формі ігор і тренінгів, розв'язання прикладних задач реального світу, проведення власних досліджень і створення колективних проектів. Зараз активне навчання здійснюється набагато простіше і ефективніше завдяки поширенню навчальних веб-технологій, сервісів презентацій та створення відео, блогів і соціальних мереж.

Андрагогика

Педагогіка дорослих — область наукового знання в системі педагогічних наук, яка займається теорією і практикою освіти дорослих протягом усього життя.

Асинхронне навчання

MOOC — ідеальний приклад асинхронного онлайн-навчання, коли всю відповідальність за проходження курсу бере на себе користувач, а викладач в більшості випадків залишається за кадром. Ще приклади асинхронного навчання — подкасти.

Гейміфікація (ігрофікація)

Застосування підходів, що використовуються в комп'ютерних іграх для підвищення залученості гравців, в неігрових процесах: нагороди, бейджики, рівні майстерності, створення єдиної історії. Гейміфікація часто застосовується в реалізації комерційних продуктів; а в освіті деякими елементами такого підходу користувалися вже давно вчителі молодших класів та дошкільних установ.

Диференційований підхід

Це не стільки цілісна стратегія викладання, а методологія процесу. Диференційований підхід передбачає розробку спеціального освітнього контенту, практик і продуктів (підручників, додатків, сервісів), що враховують рівень підготовки і досягнення груп учнів. Цей підхід передбачає, що для кожної категорії учнів будуть складатися різні завдання, але завдання різного виду та складності будуть поставлятися їм тоді, коли вони будуть до цього готові. Цей підхід дуже близький до персоналізованого та індивідуального підходів.

Дистанційне навчання

Цей термін був відомий задовго до появи інформаційних технологій і можливості обміну інформацією в інтернеті. Взагалі дистанційне навчання передбачає взаємодію учня і вчителя на відстані. Раніше це було можливо зробити поштою — ще в XVIII столітті в Європі студенти могли отримувати поштою навчальні матеріали і листуватися з педагогом. Поява радіо, телебачення, а потім і веб-технологій викликало сплеск популярності дистанційної форми навчання. Зараз навчальні теле - та радіопередачі змінилися онлайн-курсами і подкастами.

Ігрове навчання (едьютейнмент)

Тут все просто: навчання з використанням ігор (не тільки комп'ютерних, будь-яких — рольових, ділових, рухливих, настільних...). Активне навчання багато в чому будується на ігровому.

Індивідуальний підхід

Основа основ гуманістичної педагогіки. Підхід, що враховує особливості особистості, рівня розвитку, соціальних умов учня. Вкрай важливі принципи індивідуального навчання вкорекційній педагогіці.

Інклюзивна освіта

Система навчання дітей, яка ставить перед собою благородну мету розвитку доступності освіти для всіх учнів, в тому числі й для дітей з особливими потребами. Принципи інклюзивної освіти цінні для корекційної педагогіки, створення дистанційних методів навчання, реалізації адаптивного і персоналізованого підходів. Інклюзивна освіта — це теорія реструктуризації шкіл та освітньої системи, їх переосмислення. Це наші мрії про неуніфіковану школу, що приймає все різноманіття учнів, враховує можливості кожного, що дозволяє вчитися так, як зручно, а не так, як прийнято.

Інтерактивність

Зараз кожен перший з'являється на ринку цифрових освітніх технологій сервіс обов'язково говорить про своїй інтерактивності. Інтерактивність — це таке умовне поняття, що розкриває двосторонній характер взаємодії між елементами системи. Інтерактивна гра — це гра, що надає гравцеві негайний відгук. Будь-яка рухлива гра інтерактивна. Гра в шахи з комп'ютером — теж. Розгадування кросворду — неінтерактивно.

Когнітивне навчання

Такий вид навчання будується на застосуванні теорій свідомості і мислення сучасної психології — з їх допомогою вибудовується така модель педагогічного процесу, яка розвиває не тільки інтелектуальні навички, але і способи пізнання через емоційну сферу та інтуїцію, асоціативні механізми, сенсорно-перцептивні канали. Головне в цьому навчанні — розуміння власної здатності виконати завдання і побудувати стратегію вирішення проблеми.

Конструкціонизм

Не плутати із соціальним конструктивізмом! Підхід конструкціонизма розвинув Сеймур Пейперт, видатний педагог, математик і програміст. Конструкціонизм — це навчання в спільнотах, де кожен прийшов новачок відразу стає учасником спільної діяльності; так стирається грань між учнями і вчителями; а в цілому такий підхід допомагає групі точніше формулювати свої цілі і завдання, а всім учасникам усвідомлювати та оцінювати свій внесок у загальну справу.

Мобільне навчання

Всього лише вид дистанційного електронного навчання, характерний саме використанням саме мобільних пристроїв (планшетів, смартфонів, ігрових приставок, мультимедійних гідів). Мобільні пристрої відкривають доступ до мережевих освітніх ресурсів з будь-якої точки світу за наявності підключення до інтернету, природно), можливість спілкуватися з іншими і створювати свій власний контент або проекти. А ще мобільні пристрої прекрасно доповнюють ті ж LMS, надаючи майданчик для швидкої комунікації між учнями, вчителями, викладачами, студентами та батьками.

Моделювання (симуляція)

Принципи моделювання і симуляції (інтерактивного відтворення ситуацій реального життя) давно використовуються в медичній освіті та бізнес-тренінгах. Застосування моделювання в освіті чудово підходить для розвитку навичок прийняття рішень, оцінки наслідків своїх дій, а перевага такого підходу полягає передусім в отриманні негайного відгуку.

Неформальна освіта

Це все, що виходить за рамки діяльності офіційних освітніх установ — місцевий дитячий гурток ліплення з глини, клуб любителів Бродського для дорослих, курси комп'ютерної грамотності при адміністрації району. Іншими словами, все, що створюється силами ентузіастів для того, щоб зробити знання і досвід одних доступними іншим. Основні відмінності неформальної освіти від формального — гнучка навчальна програма, явна прикладна спрямованість, і, як правило, широкі можливості віддаленого навчання.

Перевернутий клас

Просто кажучи, концепція «перевернутого класу» передбачає навчання навпаки: зазвичай в школу і в аудиторію приходять послухати вчителя, а вдома виконують завдання; в цій концепції учні вдома знайомляться з навчальним матеріалом (зазвичай у відеоформаті), а в аудиторії разом працюють над завданнями і беруть участь в обговоренні.

На відміну від індивідуального підходу, де вчитель підлаштовує навчальну програму під особистісні особливості учня, і від диференційованого підходу, де різні підходи реалізуються для груп учнів, персоналізований підхід йде ще далі. В залежності від потреб і здібностей кожного учня змінюється навчальний матеріал, модель навчання, модель оцінки і застосування знань. Такий підхід став можливим завдяки масштабному збору даних про поведінку учнів і прогрес їх навчання — в тих же MOOC та ігрових додатках.

Потік

Стан потоку спостерігався і практикувався ще у східних духовних традиціях, але особливу популярність у сучасному суспільстві цей термін набув завдяки американському психологу Міхаю Чиксентмихайі. Тепер «потік» намагаються зловити представники майже всіх професій, пов'язаних з інтелектуальним і творчим працею — вчені, письменники, художники, дизайнери, інженери і розробники... Якщо коротко, стан потоку — це стан повної включеності в процес діяльності, психоемоційного задоволення від неї. У потоці робота і навчання стають ефективніше, а мотивація підвищується.

Проблемно-орієнтоване навчання

Педагогічна стратегія, яка дозволяє оволодіти предметом вивчення через вирішення реальних життєвих ситуацій за допомогою самостійного використання достовірних джерел та групових обговорень. Вчитель при цьому виступає в ролі наставника-консультанта. Майже у всіх медичних вузах США, Канади та Австралії використовується саме такий підхід.

Проектно-орієнтоване навчання

Метод проектів, основи якого заклав найвпливовіший американський філософ-прагматик і педагог Джон Дьюї. Проектна методика передбачає не просто призначення проектів до виконання та власне їх виконання, а створення ситуацій, які будуть стимулювати дослідний і творчий дух учнів. Вчитель тут виступає в ролі наукового керівника.

Самонавчання

Все те, що зазвичай робиться вчителем за учня в традиційному навчанні, в системі самонавчання бере на себе учень — постановку освітніх цілей, завдань, шляхів їх досягнення, вибір навчальних матеріалів. Самонавчання з нами протягом життя — і в школі, і у внз, і на роботі, і на відпочинку. А розробками методів і теорії самонавчання займається напрям педагогічної думки під назвою хьютагогика.

Синхронне навчання

Різновид онлайн-навчання, у якому взаємодія між слухачами та викладачами відбувається в режимі реального часу. Вебінари, спільна робота над документами, відеоконференції — приклади синхронного навчання.

Ситуативне (контекстне) пізнання

Саме це поняття когнітивної науки лежить в основі когнітивного навчання. Тут пізнання розглядається як процес, який в повній мірі запускається лише в реальному середовищі, в контексті конкретної ситуації або комплексу подій. Іншими словами, контекстне пізнання проводить зв'язок між тим, що ви знаєте, і тим, що ви можете з цим знанням зробити.

Змішане (гібридне) навчання

Освітня модель, що поєднує цифрову та традиційну форми навчання. При змішаному навчанні студенти, крім звичного відвідування навчального закладу, з частиною матеріалу працюють онлайн. Поки що нікому невідомо, який відсоток від загального обсягу навчального процесу має здійснюватися у цифровому вигляді, щоб мати право називатися «змішаним».

Соціальний конструктивізм

В рамках цієї соціопсихологічної теорії процес навчання є соціальною активної особистості, і саме в процесі міжособистісної взаємодії відбувається індивідуальне навчання. Основна цінність — особистий внесок кожного в загальну базу знань. До речі, в основу цієї теорії лягли ідеї великого радянського психолога Льва Виготського.

Таксономія

Найвідоміша з класифікацій в освітньому середовищі — таксономія Блума. Взагалі «таксономія» — це таке дерево класифікацій. Таксономія Блума структурувала педагогічні цілі і завдання, розбивши їх на три основні сфери: когнітивну (про знання і мислення), афективну (про почуття та емоції) і психомоторну (про роботу руками і інструментами).

Хьютагогика

Окрема гілка педагогічної думки, розвинулася з андрогогіки, тільки хьютагогика вивчає процес самостійної і безперервної самоосвіти протягом усього життя.

Цифрове громадянство

Термін красивий, а означає лише можливість брати участь в онлайн-спільноті. Ми всі — громадяни глобальної інтернет-спільноти, яка вже давно перестала бути групою ентузіастів, а перетворилося на повноцінне глобальне суспільство.

Немає коментарів:

Дописати коментар

                  Я рада вітати Вас на моєму блозі!  Тут Ви зможете знайти інформацію, яка стане Вам в нагоді! Полонська Ніна Володимирівна ...